Koronaviruset

Koronaviruset og reise til utsatte områder.

Sist oppdatert: 12. august 2020, kl. 16.00

Informasjon til deg som reiseforsikringskunde.

Norske myndigheter endrer sine reiseråd basert på hvordan koronaepidemien utvikler seg. Vi følger UDs reiseråd etter hvert som de oppdateres. 

Vær oppmerksom på at enkelte områder med høy smittespredning kan være unntatt, selv om reiserådet for et land opphører. Derfor er det viktig at du setter deg inn i landets regler og restriksjoner før avreise.

 

  1. Avbestilling:

WaterCircles dekker det beløpet du ikke får refundert fra reisearrangør, for reiser kjøpt før 12. mars, eller hvis reiserådet var opphevet da du bestilte reisen.

Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av: Reise til land/område hvor det foreligger et reiseråd på bestillingstidspunktet for reisen. Eller reiser som må avlyses på grunn av lokale innreiserestriksjoner. Dette gjelder også hvis det kommer nye lokale restriksjoner, etter at du har bestilt reisen. (Det må foreligge offisielle reiseråd fra Utenriksdepartementet for å få dekket avbestilling.)

 

  1. Ved avbestilling av planlagt reise

VENT TIL FLY- ELLER REISESELSKAPET DITT KANSELLERER REISEN DIN.

Vårt råd nå, er å vente og se om flyselskapet innstiller reisen din. Det gir deg rett til pengene tilbake. Blir flyet ikke kansellert, trer reiseforsikringen inn. Be om refusjon fra flyselskap, turoperatør, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til. Skaff dokumentasjon fra dem som viser hva du eventuelt sitter igjen med av utgifter selv, før melder kravet ditt til oss. Reiseforsikringen vil kunne dekke merutgifter du ikke får refundert fra andre.

Hvis du avbestiller selv, er refusjon avhengig av hvilken type billett du har. Får du verdisjekk, bonuspoeng eller cash points fra flyselskapet ditt, kan du bruke disse til en ny reise senere. Du vil ikke få erstatning på reiseforsikringen i tillegg.

Pakkereiser skal refunderes av reisearrangøren dersom Utenriksdepartementets reiseråd gjelder ditt reisemål og din reiseperiode. TUI, Ving og Apollo har eksempelvis kansellert alle reiser frem til 20. august, og de vil refundere innbetalte beløp for disse reisene. Det kan ta litt tid, da myndighetene har vedtatt en midlertidig forskrift som sier at reisearrangør må tilbakebetale innen tre måneder for avbestillinger som gjøres fram til 14. juni. Dette fremgår i pakkereiseloven kap. 4 § 22.

 

  1. Før du henvender deg til oss, ber vi deg gjøre følgende:
  • Kontakt flyselskap, reiseoperatør og hotell for refusjon. Reisen må være bestilt før 12. mars 2020 for at dette skal være gyldig.
  • Skriftlig dokumentasjon på hva du får refundert / ikke refundert fra flyselskap, reisearrangør, hotell, utleier etc må vedlegges skademeldingen. Dersom du velger å ombooke reisen trenger vi dokumentasjon på ombookingsgebyr.
  • Kopi av de aktuelle ubenyttede billettene / hotellbekreftelsen, leieforholdet/avtalen vedlegges.
  • Husk å oppgi ditt kontonummer.
  • Er reisen betalt med kredittkort, vedlegg dokumentasjon som viser at reisen er belastet dette kortet (f.eks ved utskift fra nettbank). Sørg for at de 6 første sifrene og de 4 siste sifrene i kredittkortet fremkommer i dokumentasjonen.

 

  1. Cashpoints, bonuspoeng, verdikuponger etc:

Ta kontakt med reiseselskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon. Flere flygninger er nå innstillt, det betyr at du kan få billetten tilbakebetalt av flyselskapet.

Vi anbefaler ikke å ta i mot cashpoints eller andre fordelspoeng. Du bør vente og se om flyavgangen blir innstilt og så søke refusjon fra flyselskapet. Se forbrukkerrådets https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt sider om innstilte fly.

Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng eller andre fordelspoeng av flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere.

 

  1. Innenlandsreiser

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser med mindre man er dokumentert smittet / syk av Covid - 19.

 

  1. Avbestilling før 14. mars til reisemål med andre tidsbegrensninger

Avbestillinger før 12. mars dekkes ikke med mindre det er utstedt konkret reiseråd fra UD eller FHI Reisen må være bestilt før aktuelt reiseråd ble gitt av UD eller FHI.

 

Kina: Reisen må være bestilt og betalt før 26. januar, da det aktuelle reiserådet ble utstedt.

Sør-Korea: Reisen må være bestilt og betalt før 6. mars, da det aktuelle reiserådet ble utstedt.

Nord Italia: Reisen må være bestilt og betalt før 3. mars, da det aktuelle reiserådet ble utstedt.

Østerrike: Reisen må være bestilt og betalt før 10. mars, da det aktuelle reiserådet ble utstedt.

Iran: Reisen må være bestilt og betalt før 3. mars, da det aktuelle reiserådet ble utstedt.

 

  1. Reiser i strid med UDs reiseråd

Vi følger myndighetenes råd, og anbefaller ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem.

Dersom du likevel reiser til utlandet i strid med UDs reiseråd, vil reiseforsikringen din ikke være gyldig.

Hvilke land det åpnes opp for, fremkommer på liste fra FHI, og er basert på smittesituasjonen i de enkelte land. Det er viktig at du selv oppdaterer deg på hvilke land/områder som er lov å reise til. Mer informasjon om kriterier og hvilke land dette gjelder finnes på Folkehelseinstituttets nettsider

Det må foreligge et evakueringsråd fra UD for at reiseforsikringen skal dekke evakuering fra et område som går fra grønt til rødt mens du oppholder deg der.

 

  1. Hvorfor reiseforsikringen ikke er gyldig i land med reiseråd?

I Winterbergh er samfunnsansvar en viktig del av forretningsdriften og som forsikringsselskap har vi et spesielt ansvar i tider som vi nå er inne i. Vi er derfor lojale mot og har lagt oss på en linje der vi følger reiserådene til Utenriksdepartementet noe som også står i våre vilkår. Vi ønsker ikke å stimulere til reiser utenlands når det foregår en internasjonal dugnad for å begrense smitte. Vi kan heller ikke garantere at vi kan hjelpe våre kunder på samme måte som i en normalsituasjon, og har derfor tatt standpunkt i tråd med dette for ikke å skape en falsk trygghet. Det vil si at vi følger vilkårene, og at reiseforsikringen ikke er gyldig i land der det foreligger reiseråd. Det betyr at de som likevel reiser må gjøre det på eget ansvar. Dersom Utenriksdepartementets reiseråd etterhvert åpner for flere land, vil reiseforsikringen følge etter.

Avbestilling av arrangementer og reiser og utover våre regler på grunn av frykt for smitte og karantene dekkes ikke.

 

 

Vi trenger følgende informasjon før du melder avbestilling/evakuering: 

  • Skriftlig dokumentasjon på hva du får refundert / ikke refundert fra flyselskap, reisearrangør, hotell, utleier etc. Alltid kontakt disse først. Dersom du velger å ombooke reisen trenger vi dokumentasjon på ombookingsgebyr.
  • De aktuelle ubenyttede billettene / hotellbekreftelsen, leieforholdet/avtalen.
  • Kontonummer.
  • Er reisen betalt med kredittkort ber vi om at det vedlegges bekreftelse hvor det fremgår at reisen er belastet dette kortet (utskift fra banken), samt at de 6 første sifrene og de 4 siste sifrene i kredittkortet fremkommer.

For å fylle inn elektronisk skademelding trykk her